Geplaatst op
In dit digitale tijdperk vinden de meeste bedrijfsprocessen online plaats. De meeste organisaties beschikken daarom over software voor Enterprise Resource Planning, maar wellicht dat sommigen nog twijfelen over de toegevoegde waarde ervan. In dit artikel laten wij u zien op welke wijze ERP-software kan bijdragen aan de optimalisatie van uw alledaagse bedrijfsactiviteiten. Daarnaast zullen we het ook hebben over één van de voornaamste, onterechte vooroordelen die sommigen hebben van bedrijfssoftware.
Wat doet een ERP-systeem?
ERP, voluit beter bekend als Enterprise Resource Planning, wordt voornamelijk toegepast om de verschillende processen en activiteiten van een bedrijf in kaart te brengen. Wanneer organisaties namelijk duidelijk zicht hebben op hun alledaagse ondernemingen, zijn ze veel beter in staat om de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. En op de lange termijn is dat misschien wel hetgeen waarin u het verschil maakt ten opzichte van de concurrent.
‘ERP is alleen voor grote bedrijven’
Een onterecht voordeel in de branche van bedrijfssoftware, is de aanname dat een ERP-systeem alleen is weggelegd voor grote bedrijven met bijbehorende budgetten. Maar niets is minder waar, het MKB en zelfs ZZP’ers kunnen ook profiteren van de voordelen van het ERP-systeem. Er zijn meer dan genoeg leveranciers die zich ook focussen op deze markt.
Het hart van de IT-infrastructuur
De modulaire inrichting van een ERP-systeem zorgt ervoor dat de omgeving tevens uitgerust kan worden met aanvullende softwareoplossingen. Het ERP-systeem kan in dat geval gezien worden als het ‘hart’ van het bedrijf, waarin men terecht kan voor alle informatie en inzichten die ze nodig hebben. Om bepaalde, specifieke bedrijfstakken te kunnen tackelen, bieden de meeste softwareleveranciers de mogelijkheid om het systeem uit te rusten met aanvullende modules. Deze zijn namelijk net iets beter in staat om die specifieke bedrijfstak te ondersteunen.
De CRM-module
Customer Relationship Management (CRM), in onze taal ook wel bekend als klantrelatiebeheer, is één van de populairste ERP-modules. Hoewel het systeem ook op zichzelf staand gebruikt kan worden, is het vooral effectief in combinatie met het ERP-systeem.
Het is voor moderne bedrijven van cruciaal belang om zijn klanten door en door te kennen. Pas wanneer men duidelijk zicht heeft op de wensen en behoeften van zijn doelgroep, is het in staat om hier zo effectief mogelijk op in te spelen. Het CRM-systeem brengt alle gegevens van en over de klant samen binnen een centrale omgeving. Van contactgegevens tot interacties met uw bedrijf: alle informatie is terug te vinden in het CRM. Cruciale gegevens die u nét dat stukje aantrekkelijker maakt voor de klant, dan uw concurrent.
Lees ook: “Bereik uw doelgroep dankzij Contextual Targeting en CRM”
De deelgebieden
Net als het ERP-systeem bestaat de gemiddelde CRM-module uit verschillende deelgebieden, dat zich ieder op een ander aspect van klantcontact focust. Dit zijn de populairste deelgebieden van het CRM-systeem:
- Callcenter en klantenservice: een plek waar alle vragen en klachten binnenkomen en afgehandeld kunnen worden.
- Marketing: inzicht in alle marketingactiviteiten van de organisatie, en het succes ervan.
- Contactbeheer: alles over de band tussen de klant en uw bedrijf.
- Sales: cruciaal voor het succes van uw verkoopactiviteiten en focust zich op zaken als leadmanagement en contractbeheer.