Geplaatst op
Het is voor velen een alledaags vraagstuk: wie is onze klant nu eigenlijk precies, en op welke manier gaan we ze overtuigen van onze producten/diensten? Bedrijven die precies weten wie hun ideale klant is, zijn beter in staat om effectieve contactmomenten te faciliteren.
Dit inzicht komt voor een groot deel tot stand met behulp van een Customer Data Platform (CDP). In dit artikel laten wij u zien op welke manier de software uw klantinteracties naar een hoger niveau kan tillen.
Wat is een Customer Data Platform?
Het Customer Data Platform (CDP) is een technische applicatie die de contactmomenten met uw klanten vastlegt. De software combineert hiervoor gegevens afkomstig uit verschillende bronnen, waardoor u in staat bent om een duidelijker beeld te krijgen van de behoeften, wensen en gedragingen van uw doelgroep. Dit inzicht zorgt ervoor dat u nog gerichter op deze kenmerken kan inspelen.
Een Customer Data Platform raadpleegt drie soorten data om tot dit klantbeeld te komen:
- Demografische data: alle relevante persoonsgegevens.
- Gedrags-gerelateerde data: contact met de klantenservice, websitebezoeken, enzovoorts.
- Transactionele data: aankopen en retourzendingen.
Een verlengstuk van het CRM-systeem
Het CDP kan als een verlengstuk van het CRM-systeem gezien worden. Het verzamelt alle gegevens omtrent klantinteracties en brengt deze samen binnen een centrale database. De koppeling met CRM-software speelt hierin een cruciale rol, pas dan krijgt u een écht goed beeld in de behoeften en gedragingen van de klant.
Lees ook: “Inbound marketing en CRM: zorg dat klanten u kunnen vinden”
CDP: de belangrijkste functionaliteiten
Wij zetten de voordelen en functies van het Customer Data Platform nog een keer overzichtelijk op een rij.
Het verzamelen van data.
Om een marketingcampagne tot een succesvol einde te kunnen brengen, is het belangrijk dat deze is gebaseerd op de behoeften van de doelgroep. Om tot deze inzichten te kunnen komen, moet men dus beschikken over gegevens afkomstig uit interacties met de klant. Pas dan weet men namelijk hoe ze de campagne vorm moeten gaan geven. Deze gegevens worden dus verzameld door het CDP.
Klantprofielen en -groepen.
De verzamelde data zorgt ervoor dat u unieke profielen voor uw klanten aan kan maken, en dat u bepaalde groepen kan creëren op basis van bepaalde behoeften en gedragingen. Meestal heeft een bedrijf niet te maken met één specifieke doelgroep, maar hebben bepaalde delen van de doelgroep wel raakvlakken met elkaar. Deze kunnen met behulp van het CDP eenvoudig verzameld en in kaart gebracht worden.
Datasilo’s.
Veel organisaties hebben vaak onbewust last van datasilo’s. Dit fenomeen houdt in dat gegevens op een specifieke afdeling worden bewaard, waardoor deze niet zichtbaar zijn voor collega’s van andere afdelingen. Maar misschien hebben zij deze informatie ook wel nodig om hun werk goed te kunnen doen. Datasilo’s moeten dus zoveel mogelijk worden voorkomen. En dat is dan ook precies waar het CDP goed in is; het brengt immers alle gegevens samen binnen een centrale omgeving, waardoor iedere afdeling werkt met realtime, up-to-date gegevens.
Een concreet stappenplan voor de introductie van een Customer Data Platform kunt u hier terugvinden.